#МіфыЛегендыБеларусі
Вялес, Велес, Волас — у славянскай і, у прыватнасці, беларускай міфалогіі — бог палявання, жывёлагадоўлі і багацця.
Хаця ён не ўспамінаецца ў апісанні Кіеўскага пантэону («Аповесць мінулых часоў»), шматлікія паданні сведчаць пра тое, што Вялес быў адной з ключавых постацей язычніцкага светаўляўлення.
Уласна язычніцкіх міфаў пра яго не захавалася, але фалькларысты зафіксавалі шэраг пазнейшых паданняў, песень і казак пра персанажы з падобнымі рысамі.
Вялес, Велес, Волас — у славянскай і, у прыватнасці, беларускай міфалогіі — бог палявання, жывёлагадоўлі і багацця.
Хаця ён не ўспамінаецца ў апісанні Кіеўскага пантэону («Аповесць мінулых часоў»), шматлікія паданні сведчаць пра тое, што Вялес быў адной з ключавых постацей язычніцкага светаўляўлення.
Уласна язычніцкіх міфаў пра яго не захавалася, але фалькларысты зафіксавалі шэраг пазнейшых паданняў, песень і казак пра персанажы з падобнымі рысамі.
#МоваНашаРодная
Стажары - скопішча зорак ў сузор'і Цяльца. У некаторых мясцовасцях так называлі сузор'е Вялікай Мядзведзіцы.
У паэме Я Коласа "Сымон-музыка" чытаем:
Грэе сонца, ходзяць хмары,
Носяць снег, i дождж, i гром,
Ночкай вынiкнуць Стажары,
А бяздонныя амшары,
Зоркi высцелюць руном.
А наогул, "стажары" гэта агульна славянскае слова, сустракаецца не толькі ў беларускай мове
Стажары - скопішча зорак ў сузор'і Цяльца. У некаторых мясцовасцях так называлі сузор'е Вялікай Мядзведзіцы.
У паэме Я Коласа "Сымон-музыка" чытаем:
Грэе сонца, ходзяць хмары,
Носяць снег, i дождж, i гром,
Ночкай вынiкнуць Стажары,
А бяздонныя амшары,
Зоркi высцелюць руном.
А наогул, "стажары" гэта агульна славянскае слова, сустракаецца не толькі ў беларускай мове
Forwarded from Кінакіпа | Фільмы і серыялы па-беларуску
Эльвіра: Уладарка цемры | Elvira: Mistress of the Dark | 1988
На тэлезорку Эльвіру нечакана звальваецца спадчына ў выглядзе цётачкінага маёнтка ў маленькім гарадку. Мясцовае насельніцтва пры выглядзе Эльвіры ў страшэннай сукенцы са страшэнным дэкальтэ адчувае сапраўдны шок. Жаночая палова насельнікаў горада прыходзіць у абурэнне, мужчынская - у захапленне. Але Эльвіра дае адпор не толькі мясцовым ханжам, але і злавеснаму Князю Цемры, які апынуўся тутака ж...
Пераклад: Belmovie - серыялы з беларускімі субцітрамі
Агучка: аматарская двухгалосая закадравая (Arciom і Atruta)
🖥 Глядзець анлайн: https://kinakipa.site/movie?id=34186
Спампаваць BDRip-1080p: https://baravik.org/topic/2780/ (DVO)
IMDb (6,5/10): https://www.imdb.com/title/tt0095088/
Kinopoisk (6,9/10): https://www.kinopoisk.ru/film/34186/
#камедыя #фэнтэзі #жахі #агучка
На тэлезорку Эльвіру нечакана звальваецца спадчына ў выглядзе цётачкінага маёнтка ў маленькім гарадку. Мясцовае насельніцтва пры выглядзе Эльвіры ў страшэннай сукенцы са страшэнным дэкальтэ адчувае сапраўдны шок. Жаночая палова насельнікаў горада прыходзіць у абурэнне, мужчынская - у захапленне. Але Эльвіра дае адпор не толькі мясцовым ханжам, але і злавеснаму Князю Цемры, які апынуўся тутака ж...
Пераклад: Belmovie - серыялы з беларускімі субцітрамі
Агучка: аматарская двухгалосая закадравая (Arciom і Atruta)
🖥 Глядзець анлайн: https://kinakipa.site/movie?id=34186
Спампаваць BDRip-1080p: https://baravik.org/topic/2780/ (DVO)
IMDb (6,5/10): https://www.imdb.com/title/tt0095088/
Kinopoisk (6,9/10): https://www.kinopoisk.ru/film/34186/
#камедыя #фэнтэзі #жахі #агучка
#КазкіДзецям
Снежная Каралева
Гісторыя пятая
Маленькая разбойніца
Ганс Хрысціян Андэрсан
Пераклад Міхася Пазнякова
Снежная Каралева
Гісторыя пятая
Маленькая разбойніца
Ганс Хрысціян Андэрсан
Пераклад Міхася Пазнякова
Forwarded from Матуля Беларусь
ДА ДНЯ РОДНАЙ МОВЫ.
#МАРАФОНКАХАННЯ12.
ДЗЕНЬ ПЯТНАЦЦАТЫ.
ГАЙД ПА ПРАКТЫЧНАМУ БЕЛАРУСКАМОЎЮ.
Памылкі : сорамна ці карысна ?
Чаму мы баімся быць недасканалымі ?
Было,у Беларусі панаваў наратыў, што беларуская мова — гэта мова культуры,музейны экспанат, якому месца толькі ў кніжках класікаў ці на ўроках белмовы. Мы чулі ідэальна пастаўленыя галасы дыктараў на радыё, чыталі адрэдагаваныя кніжкі і калі нехта побач казаў па-беларуску з памылкамі, то яму хутка "зачынялі рот":куды ты, "каўгаснік" ?!Не псуй сапраўдную беларускую мову.
Цяпер шмат што змянілася. Нават у Сацсетках модна паказваць сваё натуральнае жыццё, а не ідэальную карцінку. Маладыя мамы, немаладыя бабулі - далёка "незоркі", ужо не саромеюцца быць неідэальнымі, сцвярджаюць, што для іх - крута проста жыць сваімі інтарэсамі.
Пара ўжо падхапіць гэты трэнд,дазволіць сабе быць звычайнымі добрымі беларусамі,якія пакрысе вывучаюць родную мову.Шмат глядзіце, чытайце і слухайце, лезце ў слоўнік,калі ўзнікаюць сумневы — і з цягам часу памылак стане меней.
#МАРАФОНКАХАННЯ12.
ДЗЕНЬ ПЯТНАЦЦАТЫ.
ГАЙД ПА ПРАКТЫЧНАМУ БЕЛАРУСКАМОЎЮ.
Памылкі : сорамна ці карысна ?
Чаму мы баімся быць недасканалымі ?
Было,у Беларусі панаваў наратыў, што беларуская мова — гэта мова культуры,музейны экспанат, якому месца толькі ў кніжках класікаў ці на ўроках белмовы. Мы чулі ідэальна пастаўленыя галасы дыктараў на радыё, чыталі адрэдагаваныя кніжкі і калі нехта побач казаў па-беларуску з памылкамі, то яму хутка "зачынялі рот":куды ты, "каўгаснік" ?!Не псуй сапраўдную беларускую мову.
Цяпер шмат што змянілася. Нават у Сацсетках модна паказваць сваё натуральнае жыццё, а не ідэальную карцінку. Маладыя мамы, немаладыя бабулі - далёка "незоркі", ужо не саромеюцца быць неідэальнымі, сцвярджаюць, што для іх - крута проста жыць сваімі інтарэсамі.
Пара ўжо падхапіць гэты трэнд,дазволіць сабе быць звычайнымі добрымі беларусамі,якія пакрысе вывучаюць родную мову.Шмат глядзіце, чытайце і слухайце, лезце ў слоўнік,калі ўзнікаюць сумневы — і з цягам часу памылак стане меней.
#КухняБеларусі
Камы
Гарохавыя камы — страва немудрагелістая. З моцна разваранага гароху таўкуць пюрэ, дадаюць соль, спецыі, тлушч (або, напрыклад, знакамітыя беларускія скваркі), часам пасераваную цыбулю, смажаныя грыбы, змазваюць алеем ці таплёным тлушчам і потым або запякаюць у печы, або смажаць на патэльні.
Калі пры гэтым дамагчыся хрумсткай скарыначкі (для чаго, мабыць, камы лепш запаніраваць у сухарах), атрымаецца нешта накшталт кракетаў.
Варыянт са скваркамі мае цалкам мясны смак, але нават і зусім нішчымны варыянт — патраўны і досыць смачны, прынамсі, не горш за ўсякія экзатычныя прадукты з японскай соі, невядома як генетычна мадыфікаванай.
Камы гадоў 100-150 таму рабілі яшчэ і з бобу, а таксама з бульбы (бульбяное пюрэ і было вядомае нашым продкам перадусім у выглядзе “камоў”), часам з сумесі бульбы і бабовых (звараных асобна).
Камы
Гарохавыя камы — страва немудрагелістая. З моцна разваранага гароху таўкуць пюрэ, дадаюць соль, спецыі, тлушч (або, напрыклад, знакамітыя беларускія скваркі), часам пасераваную цыбулю, смажаныя грыбы, змазваюць алеем ці таплёным тлушчам і потым або запякаюць у печы, або смажаць на патэльні.
Калі пры гэтым дамагчыся хрумсткай скарыначкі (для чаго, мабыць, камы лепш запаніраваць у сухарах), атрымаецца нешта накшталт кракетаў.
Варыянт са скваркамі мае цалкам мясны смак, але нават і зусім нішчымны варыянт — патраўны і досыць смачны, прынамсі, не горш за ўсякія экзатычныя прадукты з японскай соі, невядома як генетычна мадыфікаванай.
Камы гадоў 100-150 таму рабілі яшчэ і з бобу, а таксама з бульбы (бульбяное пюрэ і было вядомае нашым продкам перадусім у выглядзе “камоў”), часам з сумесі бульбы і бабовых (звараных асобна).
#СучаснаяБеларусь
Факты пра Беларусь
Продкамі-беларусамі могуць пахваліцца многія знакамітасці. Напрыклад, Ліза Кудроў, Скарлет Ёхансан, Харысан Форд, Майкл Дуглас і Льюіс Мэер.
Факты пра Беларусь
Продкамі-беларусамі могуць пахваліцца многія знакамітасці. Напрыклад, Ліза Кудроў, Скарлет Ёхансан, Харысан Форд, Майкл Дуглас і Льюіс Мэер.
Ачышчэнне жоўцевага пузыра (желчный пузырь) ад застойнай жоўці (желчи)
▪️Неабходна змяшаць па адной сталовай лыжцы кветак рамонка і трава мацярдушкі (душица, орегано), атрыманую сумесь варта заліць літрам кіпеню, даць настаяцца паўгадзіны, пасля чаго працадзіць. Прымаць гаючы адвар па 200 мл тройчы ў дзень за паўгадзіны да прыёму ежы.
▪️Неабходна змяшаць па адной сталовай лыжцы кветак рамонка і трава мацярдушкі (душица, орегано), атрыманую сумесь варта заліць літрам кіпеню, даць настаяцца паўгадзіны, пасля чаго працадзіць. Прымаць гаючы адвар па 200 мл тройчы ў дзень за паўгадзіны да прыёму ежы.
Выстава і майстар-класы па завязванні наміткі і слуцкіх паясоў пройдуць у Вялікім тэатры
Перад паказам нацыянальнай оперы «Сівая легенда» 13 лютага гледачы ўбачаць выставу традыцыйнага беларускага касцюма, а таксама майстар-класы па завязванні намёткі і слуцкіх паясоў.
У экспазіцыі, якая разгорнецца ў фае тэатра, будуць прадстаўлены традыцыйныя беларускія жаночыя касцюмы з розных рэгіёнаў Беларусі. Кожны з убораў мае свае асаблівасці і ўнікальныя элементы, але ўсе разам яны расказваюць пра культурную спадчыну і традыцыі беларускага народа.
З традыцыяй асаблівага завязвання слуцкіх паясоў пазнаёміць загадчык аддзела старажытнабеларускай культуры Цэнтра даследаванняў беларускай культуры, мовы і літаратуры Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі Барыс Лазука. На выставе будуць прадстаўлены копіі слуцкіх паясоў.
Затым гледачы пачуюць «Сівую легенду» — оперу Дзмітрыя Смольскага, лібрэта да якой напісаў Уладзімір Караткевіч.
Крыніца
Перад паказам нацыянальнай оперы «Сівая легенда» 13 лютага гледачы ўбачаць выставу традыцыйнага беларускага касцюма, а таксама майстар-класы па завязванні намёткі і слуцкіх паясоў.
У экспазіцыі, якая разгорнецца ў фае тэатра, будуць прадстаўлены традыцыйныя беларускія жаночыя касцюмы з розных рэгіёнаў Беларусі. Кожны з убораў мае свае асаблівасці і ўнікальныя элементы, але ўсе разам яны расказваюць пра культурную спадчыну і традыцыі беларускага народа.
З традыцыяй асаблівага завязвання слуцкіх паясоў пазнаёміць загадчык аддзела старажытнабеларускай культуры Цэнтра даследаванняў беларускай культуры, мовы і літаратуры Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі Барыс Лазука. На выставе будуць прадстаўлены копіі слуцкіх паясоў.
Затым гледачы пачуюць «Сівую легенду» — оперу Дзмітрыя Смольскага, лібрэта да якой напісаў Уладзімір Караткевіч.
Крыніца
Forwarded from Дразды вакол Беларусі (Алексей)
Заўтра Бялынічы!
Тэрыторыя раёна была заселена людзьмі яшчэ ў мезаліце (9-5 тысячагоддзя да н. э.). У V-X павеках н. э. тут рассяліліся славянскія плямёны дрыгавічоў.
У сярэднія вякі бялыніцкая зямля ўваходзіла ў склад Полацкага княства. У 1071 годзе каля мястэчка Галоўчын адбылася бітва паміж Полацкім князем Усяславам Брачыславічам і Яраполкам Ізяславічам, князем Валынскім і Тураўскім.
У другой палове XII стагоддзя бялыніцкая зямля ўвайшла ў склад Друцкага княства.
Бялынічы ж, як вёска ў Аршанскім павеце Віцебскага ваяводства Вялікага княства Літоўскага, вядомыя з сярэдзіны XVI стагоддзя. Самае ранняе згадванне аб Бялынічах адносіцца да XVI стагоддзя, калі Вялікі гетман Літоўскі Леў Сапега набыў іх ва ўласнасць. Маюцца таксама шматлікія легенды, што Бялынічы ўзніклі ў XII стагоддзі. Па адной з легенд, паселішча заснавана славянінам Бялынам або яго сынамі і нашчадкамі - бялынічанамі. Паводле іншай легенды, заснаванне паселішча ў 1240 годзе звязана з цудоўным ззяннем пасярод ночы (Бялынічы — «белыя ночы») святой выявы Багародзіцы, прынесенай на землі Беларусі кіеўскімі манахамі (на гербе Бялыніч намалявана Божая Маці з немаўлём на руках у залатых адзеннях).
#дразды
Тэрыторыя раёна была заселена людзьмі яшчэ ў мезаліце (9-5 тысячагоддзя да н. э.). У V-X павеках н. э. тут рассяліліся славянскія плямёны дрыгавічоў.
У сярэднія вякі бялыніцкая зямля ўваходзіла ў склад Полацкага княства. У 1071 годзе каля мястэчка Галоўчын адбылася бітва паміж Полацкім князем Усяславам Брачыславічам і Яраполкам Ізяславічам, князем Валынскім і Тураўскім.
У другой палове XII стагоддзя бялыніцкая зямля ўвайшла ў склад Друцкага княства.
Бялынічы ж, як вёска ў Аршанскім павеце Віцебскага ваяводства Вялікага княства Літоўскага, вядомыя з сярэдзіны XVI стагоддзя. Самае ранняе згадванне аб Бялынічах адносіцца да XVI стагоддзя, калі Вялікі гетман Літоўскі Леў Сапега набыў іх ва ўласнасць. Маюцца таксама шматлікія легенды, што Бялынічы ўзніклі ў XII стагоддзі. Па адной з легенд, паселішча заснавана славянінам Бялынам або яго сынамі і нашчадкамі - бялынічанамі. Паводле іншай легенды, заснаванне паселішча ў 1240 годзе звязана з цудоўным ззяннем пасярод ночы (Бялынічы — «белыя ночы») святой выявы Багародзіцы, прынесенай на землі Беларусі кіеўскімі манахамі (на гербе Бялыніч намалявана Божая Маці з немаўлём на руках у залатых адзеннях).
#дразды
Берагіня - гэта захавальніца ў старажытнай Русі.
Яна ўмела засцерагаць сябе, сям'ю, Род ад благога і прыцягваць дабро.
Берагіня - гэта цнатлівая дзяўчына ці жанчына, якая за ўсё жыццё можа належаць толькі аднаму мужчыну. Менавіта чысціня давала ёй магутную ахоўную энергетыку.
Адзенне, якое яна сцірала свайму мужчыну і дзецям, станавілася магутным абярэгам, а ежа прыгатаваная яе рукамі была гаючымі зёлкамі ад усякай хваробы.
Спакойны і дабратворны розум Берагіні тварыў цуды, ён аберагаў ад няшчасця блізкага проста энергетыкай , якую выпраменьваў. Цяплыня яе чыстага кахаючага сэрца валодала велізарнай сілай, якое ахоўвала яе каханага мужчыну ў бітвах з захопнікамі, робячы яго практычна непаражальным.
Яна ўмела засцерагаць сябе, сям'ю, Род ад благога і прыцягваць дабро.
Берагіня - гэта цнатлівая дзяўчына ці жанчына, якая за ўсё жыццё можа належаць толькі аднаму мужчыну. Менавіта чысціня давала ёй магутную ахоўную энергетыку.
Адзенне, якое яна сцірала свайму мужчыну і дзецям, станавілася магутным абярэгам, а ежа прыгатаваная яе рукамі была гаючымі зёлкамі ад усякай хваробы.
Спакойны і дабратворны розум Берагіні тварыў цуды, ён аберагаў ад няшчасця блізкага проста энергетыкай , якую выпраменьваў. Цяплыня яе чыстага кахаючага сэрца валодала велізарнай сілай, якое ахоўвала яе каханага мужчыну ў бітвах з захопнікамі, робячы яго практычна непаражальным.
Намеснік начальніка аддзела прававой, аналітычнай і метадычнай работы апарата Цэнтральнай выбарчай камісіі Іван Тоўкач расказаў, якую гранічную суму з выбарчага фонду можа патраціць кандыдат у дэпутаты, перадае БелТА.
«Калі размова ідзе аб кандыдаце ў дэпутаты Палаты прадстаўнікоў, то памер фонду складае 2 тыс. базавых велічынь. Але гэта мяжа расходавання грашовых сродкаў. Сабраць можна і больш — і 3, і 4, і 5 тыс. базавых велічынь. Але патраціць можна толькі 2 тыс.», — паведаміў Іван Таўкач.
Кандыдат у дэпутаты можа не ведаць загадзя, колькі грошай унясуць яго выбаршчыкі ў фонд. Таму сума можа перавысіць устаноўленыя 2 тыс. базавых велічыняў. «Вядзеннем гэтых рахункаў займаецца «Беларусбанк».
Справаздачы публікуюцца на сайце, гэта абсалютна адкрытая і празрыстая інфармацыя. На сайце «Беларусбанка» можна даведацца, якія кандыдаты стварылі фонды.
Самі кандыдаты, у сваю чаргу, даюць справаздачы ў адпаведныя выбарчыя камісіі аб тым, колькі грошай паступіла і колькі зрасходавана», — падкрэсліў Іван Таўкач.
Важнай умовай, дадаў ён, з’яўляецца тое, што платныя сродкі, якія выкарыстоўваюцца для агітацыі, павінны быць аплачаны толькі са сродкаў выбарчага фонду: «Гэта можа быць і СЕА-прасоўванне ў інтэрнеце, і нейкая рэклама, і час на тэлебачанні ці радыё . Але ўсё гэта павінна быць аплачана за кошт сродкаў выбарчага фонду».
«Калі размова ідзе аб кандыдаце ў дэпутаты Палаты прадстаўнікоў, то памер фонду складае 2 тыс. базавых велічынь. Але гэта мяжа расходавання грашовых сродкаў. Сабраць можна і больш — і 3, і 4, і 5 тыс. базавых велічынь. Але патраціць можна толькі 2 тыс.», — паведаміў Іван Таўкач.
Кандыдат у дэпутаты можа не ведаць загадзя, колькі грошай унясуць яго выбаршчыкі ў фонд. Таму сума можа перавысіць устаноўленыя 2 тыс. базавых велічыняў. «Вядзеннем гэтых рахункаў займаецца «Беларусбанк».
Справаздачы публікуюцца на сайце, гэта абсалютна адкрытая і празрыстая інфармацыя. На сайце «Беларусбанка» можна даведацца, якія кандыдаты стварылі фонды.
Самі кандыдаты, у сваю чаргу, даюць справаздачы ў адпаведныя выбарчыя камісіі аб тым, колькі грошай паступіла і колькі зрасходавана», — падкрэсліў Іван Таўкач.
Важнай умовай, дадаў ён, з’яўляецца тое, што платныя сродкі, якія выкарыстоўваюцца для агітацыі, павінны быць аплачаны толькі са сродкаў выбарчага фонду: «Гэта можа быць і СЕА-прасоўванне ў інтэрнеце, і нейкая рэклама, і час на тэлебачанні ці радыё . Але ўсё гэта павінна быць аплачана за кошт сродкаў выбарчага фонду».
БелТА
В ЦИК рассказали, какую предельную сумму из избирательного фонда может потратить кандидат в депутаты
"Если речь идет о кандидате в депутаты Палаты представителей, то размер фонда составляет 2 тыс. базовых величин. Но это предел расходования денежных средств. Собрать можно и больше - и 3, и 4, и 5 тыс. базовых величин. Но потратить можно только 2 тыс.", …
Установлены️устаноўлены максімальна дапушчальныя тарыфы на ЖКП на 2024 год.
Павышэнне пройдзе ў два этапы
з 1 студзеня — на жыллёва-камунальныя паслугі, за выключэннем ацяплення і гарачага водазабеспячэння, на Br10, 35;
з 1 чэрвеня — на цеплавую энергію на мэты ацяплення і гарачага водазабеспячэння на Br9,65.
💰Адпаведна плацяжы для насельніцтва (у разліку на тыпавую двухпакаёвую кватэру) у ацяпляльны перыяд складуць прыкладна Br173,15 у месяц, у летні — Br132,86.
Павышэнне пройдзе ў два этапы
з 1 студзеня — на жыллёва-камунальныя паслугі, за выключэннем ацяплення і гарачага водазабеспячэння, на Br10, 35;
з 1 чэрвеня — на цеплавую энергію на мэты ацяплення і гарачага водазабеспячэння на Br9,65.
💰Адпаведна плацяжы для насельніцтва (у разліку на тыпавую двухпакаёвую кватэру) у ацяпляльны перыяд складуць прыкладна Br173,15 у месяц, у летні — Br132,86.
#ГісторыяБеларусі
#МоваНашаРодная
#Літаратура
Фарміраванне беларускай нацыянальнай ідэі
Частка 1
Беларускі нацыянальна-культурны рух, паводле аднаго вобразнага параўнання, узрастаў паміж спрэчкамі расійскіх і польскіх шавіністаў за ідэалагічна-культурнае і эканамічнае панаванне на тэрыторыі краю.
У асяроддзі выкладчыкаў і студэнтаў Віленскага ўніверсітэта ў 1810-я - пачатку 1820-х гг. пачалі з'яўляцца парасткі ідэі будучага нацыянальнага адраджэння.
Прафесары Віленскага ўніверсітэта М.Баброўскі, І.Даніловічтпаклалі пачатак збіранню і вывучэнню помнікаў беларускага пісьменства XVI - XVII стагоддзяў. Яны садзейнічалі абуджэнню цікавасці да гісторыі, культуры, вуснай народнай творчасці ў беларускіх студэнтаў - сяброў таварыстваў філаматаў і філарэтаў, перш за ўсё Я.Чачота, Т.Зана і інш. Беларуская інтэлігенцыя фарміравалася пераважна з выхадцаў духавенства і збяднелай шляхты.
У 1817 годзе з'явілася першая навуковая публікацыя, прысвечаная беларускай народнай культуры
У 1822 г. К.Калайдовіч надрукаваў артыкул "О белорусском неречии" у якім адзначыў асобнасць беларускай мовы ад рускай.
У 1842 г. вядомы чэшскі славіст П.Шафарык выдаў даследванне "Славянскі народапіс", дзе ўпершыню пазначыў тэрыторыю пашырэння беларускай мовы.
У кнізе "Путешествие по Полесье и Белорусскому краю" П.Шпілеўскі акрэсліў ідэю аб чысціні беларускай мовы, яе блізкасці да старажытнай славянскай, пазбаўленнасці іншамоўнага ўплыву.
У сярэдзіне XIX стагоддзя асобныя творы на беларускай мове стварылі Я.Чачот, Я.Баршчэўскі, А.Рыпінскі, У.Сыракомля. Беларуская мова стала асноўнай у творчасці В.Дуніна-Марцінкевіча.
У другой палове XIX - пачатку XX ст. з'явіліся грунтоўныя працы І.Насовіча, М.Нікіфароўскага, Е.Раманава, Я.Карскага, М.Доўнара-Запольскага і інш., з выдання якіх пачынаецца развіццё навуковага беларусазнаўства.
Працяг будзе
#МоваНашаРодная
#Літаратура
Фарміраванне беларускай нацыянальнай ідэі
Частка 1
Беларускі нацыянальна-культурны рух, паводле аднаго вобразнага параўнання, узрастаў паміж спрэчкамі расійскіх і польскіх шавіністаў за ідэалагічна-культурнае і эканамічнае панаванне на тэрыторыі краю.
У асяроддзі выкладчыкаў і студэнтаў Віленскага ўніверсітэта ў 1810-я - пачатку 1820-х гг. пачалі з'яўляцца парасткі ідэі будучага нацыянальнага адраджэння.
Прафесары Віленскага ўніверсітэта М.Баброўскі, І.Даніловічтпаклалі пачатак збіранню і вывучэнню помнікаў беларускага пісьменства XVI - XVII стагоддзяў. Яны садзейнічалі абуджэнню цікавасці да гісторыі, культуры, вуснай народнай творчасці ў беларускіх студэнтаў - сяброў таварыстваў філаматаў і філарэтаў, перш за ўсё Я.Чачота, Т.Зана і інш. Беларуская інтэлігенцыя фарміравалася пераважна з выхадцаў духавенства і збяднелай шляхты.
У 1817 годзе з'явілася першая навуковая публікацыя, прысвечаная беларускай народнай культуры
У 1822 г. К.Калайдовіч надрукаваў артыкул "О белорусском неречии" у якім адзначыў асобнасць беларускай мовы ад рускай.
У 1842 г. вядомы чэшскі славіст П.Шафарык выдаў даследванне "Славянскі народапіс", дзе ўпершыню пазначыў тэрыторыю пашырэння беларускай мовы.
У кнізе "Путешествие по Полесье и Белорусскому краю" П.Шпілеўскі акрэсліў ідэю аб чысціні беларускай мовы, яе блізкасці да старажытнай славянскай, пазбаўленнасці іншамоўнага ўплыву.
У сярэдзіне XIX стагоддзя асобныя творы на беларускай мове стварылі Я.Чачот, Я.Баршчэўскі, А.Рыпінскі, У.Сыракомля. Беларуская мова стала асноўнай у творчасці В.Дуніна-Марцінкевіча.
У другой палове XIX - пачатку XX ст. з'явіліся грунтоўныя працы І.Насовіча, М.Нікіфароўскага, Е.Раманава, Я.Карскага, М.Доўнара-Запольскага і інш., з выдання якіх пачынаецца развіццё навуковага беларусазнаўства.
Працяг будзе
Ігар Аляксандравіч Марзалюк пра Івана Іванавіча Насовіча, выкладчыка Віленскага ўніверсітэта, славутага лексікографа і фалькларыста
https://youtu.be/6CYchslFVl0?si=AX_V0ElZUSImQBML
https://youtu.be/6CYchslFVl0?si=AX_V0ElZUSImQBML
YouTube
«Ён упарадкаваў жывое беларускае слова». Марзалюк пра вядомага беларускага філолага Івана Насовіча
Сёння пойдзе размова пра зорку першай велічыні ў гісторыі беларускай філалогіі, фалькларыстыкі і этнаграфіі. Пра Івана Іванавіча Насовіча.
https://belarus-news.by/project/yon-uparadkavau-zhyvoe-belaruskae-slova-marzalyuk-pra-vyadomaga-belaruskaga-filolaga…
https://belarus-news.by/project/yon-uparadkavau-zhyvoe-belaruskae-slova-marzalyuk-pra-vyadomaga-belaruskaga-filolaga…